Jak vybrat správnou školní aktovku

Jak vybrat správnou školní aktovku

Užitečné rady pro nákup a používání

 

- Nákup školní aktovky vyžaduje pečlivý výběr. V první a druhé třídě se zaměřte na aktovku, popřípadě batoh stabilnějšího (pevnějšího) tvaru, který umožňuje větší přehled nad učebními pomůckami. Důležitou součástí je pevné nepromokavé dno zajišťující stabilitu a tím i ochranu učebních pomůcek před znehodnocením v mokru. Další nepostradatelnou součástí aktovky jsou bezpečnostní prvky, zlepšující viditelnost dítěte na silnici a na přechodech. U batohů je často postrádáme.

 

- Aktovky se prodávají v nejrůznějších cenových relacích. Aktovka či batoh s důležitými ergonomickými prvky bývá dražší, zvažte jejich výhody pro zdraví školáka. Někdy však cena nebývá vodítkem kvality, ale především výrazem módnosti a značky.

 

- Dítěti se musí aktovka nejen líbit, ale hlavně si ji musí vyzkoušet, aby měla správnou velikost a dobře mu přiléhala k zádům. Při výběru by vzhled neměl převažovat nad funkčností.

 

- Do aktovky nepatří zbytečnosti! Často to jsou rozečtené knížky, kterým se dítě ve škole nemá možnost věnovat. Pochlubit se hračkou může, ale jen malou a občas. Samozřejmostí by mělo být ponecháni přezůvek, úboru a obuvi do tělocvičny v prostorách školy.

 

1. Materiál – školní aktovka by měla být z vodotěsného materiálu, kvalitně zpracovaná (nýty, funkčnost zipů, snadno ovladatelné uzávěry).

 

2. Velikost aktovky – by měla odpovídat tělesné stavbě podélného tvaru, orientovaná delší stranou svisle, ne širší než jsou ramena dítěte, vrchol by neměl přesahovat linii ramen, spodní část by neměla být níže než je linie boků /horní okraj pánve/.

 

3. Hmotnost – dle normy ČSN 79 6506 nesmí prázdná aktovka vážit pro školáka 1. stupně více než 1200 g, u 2. stupně více než 1400 g. Váha aktovky s učebními pomůckami není u nás dána žádnou normou, doporučit lze max. váhu nepřesahující 10 -15 % váhy dítěte. Pokud je dítě drobnější postavy nebo má vadné držení těla, případně je nuceno nosit každý den aktovku delší dobu, věnujte váze a obsahu aktovky každodenní pozornost! Pro orientaci níže uvádíme hodnoty maximální váhy plné aktovky vzhledem k hmotnosti dítěte. Tyto hodnoty byly převzaty dle německých doporučení. V současné nabídce jsou již i ergonomické školní batohy pro nejmenší žáky s nosnými popruhy /hrudní a bederní pás/, rozdělující zátěž na ramena a bedra. Správně umístěný bederní pás v oblasti kyčelních kostí přerozdělí až polovinu hmotnosti plného batohu z horní části těla na pánev a odlehčí tak páteři.

 

Hmotnost dítěte (kg) Hmotnost brašny (kg)
18 - 22 2,2 - 2,8
24 - 28 2,9 - 3,4
29 - 33 3,5 - 4,0
34 - 38 4,1 - 4,6
39 - 43 4,7 - 5,2
44 - 48 5,3 - 5,8
49 - 53 5,9 - 6,4
54 - 58 6,5 - 7,0

 

4. Vnitřní prostor a rozložení obsahu aktovky – promyšlené členění vnitřního prostoru pomáhá návyku udržet v aktovce přehled a pořádek. Nejtěžší věci by měly být umístěny co nejblíže zádům tak, aby se při chůzi a manipulaci s aktovkou nepohybovaly. Pozor na nerovné předměty, neměly by být v kontaktu se zády, aby netlačily. Obsah aktovky rozložte váhově symetricky na obě strany.

 

5. Dno – pevný vyztužený tvar s plastovým chráničem a s nožičkami, které umožní aktovce stát i na mokrém a znečištěném podkladu.

 

6. Tvar zadní stěny aktovky – zadní stěna z prodyšného materiálu by měla být vyztužena, v místě opory vypolstrována, přizpůsobivá anatomickému tvaru zad.

 

7. Popruhy (nosné řemeny) - vyztužené, dostatečně široké (alespoň 4 cm), dlouhé alespoň 70 cm, zakončené zarážkou tak, aby se nemohly vyvléct z přezky. Vnitřní strana popruhů by měla mít protiskluzovou úpravu (síťku). Fixační spony pro nastavení délky popruhu by měly zabránit jejich prokluzování. Popruhy se nesmějí dotýkat krku dítěte! Velkou pozornost a pravidelnou kontrolu věnujte nastavení délky popruhů tak, aby byla aktovka vždy umístěna symetricky na středu zad, tj. v ose těla. Špatně nastavená délka popruhů přispívá ke vzniku, případně ke zhoršení vadného držení těla!

 

SPRÁVNÉ TVAROVÁNÍ ZÁDOVÉ ČÁSTI SPOLU SE SPRÁVNÝM UMÍSTĚNÍM AKTOVKY S PŘIMĚŘENOU ZÁTĚŽÍ NUTÍ DÍTĚ, ABY CHODILO ZPŘÍMA!

 

8. Bezpečnostní prvky – jsou důležité pro zvýšení viditelnosti při přecházení vozovky nejen ve dne, ale hlavně při zhoršených světelných podmínkách jako je ranní šero, mlha, déšť a tma. Dítě chrání ve dne jasná výrazná barva, za šera fluorescenční 2,5 cm široké pásky našité nejen na přední straně aktovky, ale i na obou bocích a zepředu na obou popruzích. Důležité jsou i reflexní sklíčka v zámcích chránící dítě za tmy.

 

Pozor na školní batohy, často jim bezpečnostní prvky chybí! V tomto případě je vhodné za zhoršené viditelnosti vybavit batoh cyklistickou blikačkou s LED diodami. NEZAPOMEŇTE, ŽE DĚTI JSOU NA SILNICI A NA PŘECHODU MÉNĚ SOUSTŘEDĚNÉ, A NE VŽDY DOKÁŽOU SITUACI SPRÁVNĚ ODHADNOUT A PŘEDVÍDAT!

 

9. Doplňky aktovky – správně zvolené a umístěné ulehčí dětem život:

- pevné vypolstrované držadlo s dostatečným prostorem pro úchop ruky i v rukavici – poutko pro zavěšení aktovky

- průhledné okénko na jmenovku a rozvrh

- samostatnou uzavíratelnou přihrádku na klíče a na peněženku.

 

Při nákupu aktovky si zkontrolujte kvalitu nýtů, funkčnost zipů, snadnou otevíratelnost zámků a uzávěrů! Penál – nekupujte dítěti třípatrový penál, který často plní zbytečnými psacími potřebami.

 

Desky – tvrdé kartonové jsou příliš těžké, drahé a objemné, lze je snadno nahradit mnohem lehčími plastovými s vlastnoručně nalepenými obrázky.

 

Pití – pitný režim je pro dítě důležitý, avšak naplněná půllitrová, nebo i větší lahev, která je umístěna v boční kapse brašny, přispívá k vyšší váze a k jednostranné zátěži na páteř. Řešením je naplnit lahev pouze šťávou, kterou dítě doplní ve třídě vodou, případně po domluvě s třídním učitelem je možné připravit pití pro všechny děti ve třídě. Pokud je dítě zvyklé na určitý nápoj /bývá to i teplý čaj/, rozdělte tekutinu do 2 menších lahví, které umístíte symetricky v obou bočních kapsách.

 

Manipulace s aktovkou – nezapomeňte od počátku dítěti vštípit nošení aktovky na zádech s popruhy na obou ramenech. Zvláštní pozornost věnujte způsobu nasazování na záda. Zabraňte přehazování aktovky s pomůckami přes hlavu!

 

Přípravu a kontrolu požadovaných učebních pomůcek na následující den provádějte zpočátku každodenně společně s dítětem, u starších školáků alespoň občas.

 

Vliv školy, spolupráce s třídním učitelem – je v možnostech učitele promyslet způsob, jak v rámci každodenní výuky ulehčit žákům velikost fyzické zátěže ponecháním učebnic a pomůcek ve třídě. K prevenci poruch pohybového aparátu školáků by významně přispělo i každodenní jednoduché cvičení, které by kompenzovalo velkou zátěž dlouhodobého sezení v lavicích. Jednoduchý pohyb, prolínající výuku může pobyt ve školních zařízeních zpestřit a napomoci tak k lepšímu zapamatování probírané látky.

 

Je na nás dospělých, abychom zvážili všechny možnosti a rozumným přístupem tak přispěli ke zdravému růstu našich dětí.

Odeslat článek známému   Vytisknout